O největších dopravních strojích současnosti se živě diskutuje mezi odborníky i v řadách laické veřejnosti, už jen při sledování takového obřího kolosu na pojezdové dráze se tají dech, natož při vzletovém manévru. Nejnovější verze stroje Boeing 747-8 pojme 720 osob, z Airbusu A380 může pozorovat krajinu pod sebou 840 cestujících. Neměli bychom však zapomínat na nejmohutnější letadlo světa, které dnes slouží především pro přepravu nákladu, včetně toho extrémně rozměrného. Co je to za stroj? Antonov An-225 Mrija.
Obří letoun Antonov An-225 Mrija je dlouhý úctyhodných 84 metrů a jeho rozpětí převyšuje nejnovější verzi Boeingu 747-8 o dvacet metrů. Mrija byl vyvíjen ještě v době socialismu v bývalém Sovětském svazu a sloužil jako nosič raketoplánu Buran. K tomu, aby s raketoplánem na hřbetu dokázal vzlétnout, musel pojíždět po tři kilometry dlouhé dráze. V Sovětském svazu byl tehdy vyroben pouze jediný exemplář Mrija s označením CCCP-82060.
Konstrukce obřího kolosu se v té době opírala o svého předchůdce „Ruslan“
Letadlo Antonov An-225 Mrija bylo konstruováno na základě zkušeností z tehdy nevětšího letadla světa AN 124 Ruslan, které bylo využíváno výhradně k přepravě nadměrných nákladů a rozměrné vojenské techniky.
Letoun spatřil světlo světa v rekordním čase, od vývojové fáze k závěrečné montáži uběhlo pouhých tři a půl roku. Mrija získala mnohem delší trup, zesílená křídla a nad svislým ocasním kormidlem vyrostly dva svislé stabilizátory pro zamezení tvorby vzdušných vírů.
Největší dopravní letadlo světa neslo raketoplán Buran
Mrija se poprvé vznesla do vzduchu 21. 12. 1988 a s raketoplánem Buran na hřbetu vzlétla 13. 5. 1989 (let z letiště Ramenskoe na kosmodrom Bajkonur). Plně naložená Mrija dokázala pojmout náklad o hmotnosti neuvěřitelných 600 tun!
V současné době je Antonov An-225 Mrija po modernizaci elektronického vybavení a motorů využíván pro nákladní přepravu.